سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی  
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز

90/4/30
12:18 ع

1. لرزاندن پنجره‏ها
فرض کنید چندین پنجره مختلف را به طور همزمان در محیط ویندوز باز کرده‏اید. در نسخه‏های پیشین ویندوز برای اینکه این پنجره‏ها را ببندید، ناچار بودید تک تک پنجره‏ها Close یا Minimize کنید. اما با استفاده از این قابلیت جدید در ویندوز 7 که Aero Shake نام دارد، کافی است تا پنجره‏ای که قصد دارید آن را باز نگه دارید را گرفته و با استفاده از ماوس کمی آن را بلرزانید. خواهید دید که سایر پنجره‏ها Minimize خواهند شد. با انجام مجدد این کار پنجره‏های کوچک شده مجدداً بازیابی خواهند شد.

2. لیست پرش
یکی از قابلیت‏های فوق‏العاده‏ای که در ویندوز 7 اضافه شده است و باعث صرفه جویی زیادی در وقت می‏شود «لیست پرش» یا Jumplist است. شما توسط برنامه‏های نصب شده بر روی ویندوز فایل‏های مختلفی را فراخوانی می‏کنید. به عنوان مثال توسط نرم افزارهای Player، فایل‏های موزیک را اجرا می‏کنید. یا توسط نرم افزار Notepad فایل‏های متنی را باز می‏کنید. اکنون با استفاده از «لیست پرش» میتوانید به آخرین فایلهای باز شده توسط نرم افزارهای مختلف دسترسی داشته باشید بدون اینکه نیاز به اجرای اولیه برنامه مربوطه باشد. برای دسترسی به «لیست پرش» کافی است بر روی آیکن برنامه در Taskbar راست کلیک کنید تا آخرین فایلهای فراخوانده شده توسط این نرم افزار برایتان لیست شود. همچنین میتوانید در منوی Start، با کلیک بر روی فلش موجود در کنار هر برنامه به «لیست پرش» مربوط به آن برنامه دسترسی پیدا کنید.

3. توسعه پیش نمایش پنجره‏ها
در ویندوز ویستا، با عبور ماوس از روی پنجره‏های Minimize شده در Taskbar، پیش نمایشی از پنجره‏ها در یک سایز کوچک نمایش داده می‏شد. اکنون در ویندوز 7 این قابلیت توسعه داده شده است. به طوری که با قرار دادن ماوس بر روی پیش نمایش امکان بستن آن نیز وجود دارد. همچنین پنجره‏های چندگانه دارای چندین پیش نمایش هستند و علاوه بر آن با استفاده از کلید ترکیبی Win+T امکان گردش میان پیش نمایش‏ها وجود دارد.

4. مرتب‏سازی پنجره‏ها در صفحه به روشی جدید
یکی از قابلیت‏های جالبی که در ویندوز 7 شاهد هستیم امکان منظم کردن و تغییر اندازه پنجره‏ها در محیط ویندوز به شکلی جالب و ساده است. کافی است یک پنجره را با استفاده از ماوس بگیرید، سپس آن را به بالای صفحه مانیتور بکشید، پس از پدیدار شدن یک هاله، با رها کردن ماوس، پنجره کل صفحه را اشغال می‏کند. همچنین اگر پنجره را به منتهی الیه سمت راست یا چپ مانیتور بکشید و آن را رها کنید، پنجره نیمی از صفحه را اشغال می‏کند.

5. ویندوز XP در ویندوز 7
یکی از مشکلاتی که کاربران در ویندوز ویستا زیاد با آن سر و کار داشتند عدم اجرای برخی برنامه‏های سازگار با ویندوز XP در محیط ویندوز ویستا بود. مایکروسافت در ویندوز 7 چاره‏ای برای این مشکل پیدا کرده است. با استفاده از XP Mode شما می‏توانید به طور مجازی ویندوز XP را در دل ویندوز 7 داشته باشید و با استفاده از آن هر برنامه سازگار با XP را همانند گذشته اجرا کنید. برای استفاده از XP Mode شما ابتدا بایستی نرم افزاری به نام Windows Virtual PC را دانلود و نصب کنید.

6. یک راه ساده و سریع برای تنظیم صفحات نمایش چندگانه
آیا تاکنون پیش آمده که کامپیوتر خود را به بیش از یک مانیتور یا پروژکتور متصل نمایید؟ در ویندوز 7 تنظیم این صفحان نمایش چندگانه در یک ثانیه امکان پذیر است! کافی است کلیدهای ترکیبی Win+P را فشار دهید و تنظیمات صفحه نمایش را اعمال نمایید.

7. رابط کاربری بهتر در خصوص دستگاه‏های جانبی متصل به کامپیوتر
در ویندوز 7، پس از کلیک بر روی منوی Start بخش جدیدی به نام Devices and Printers به چشم می‏خورد. در این بخش دستگاه‏های متصل به کامپیوتر اعم از پرینتر و حافظه‏های قابل حمل با تصویر مرتبط به هر کدام وجود دارد. با راست کلیک بر روی هر یک از دستگاه‏ها امکانات منحصر به فردی نظیر آپدیت و تنظیمات قابل دسترسی است.

8. ویرایش محدوده اطلاع رسانی
در ویندوز XP و ویندوز ویستا در سمت راست محیط Taskbar محدوده‏ای به نام اطلاع رسانی یا Notification Area وجود داشت. این محدوده در ویندوز 7 هم وجود دارد اما با انعطافی بسیار بیشتر که می‏توان این محدوده را ویرایش و یا حتی حذف کرد. بر روی فضای خالی از این محدوده راست کلیک کنید و Customize notification icons را انتخاب نمایید. در این پنجره می‏توانید نمایش یا عدم نمایش آیکن‏های مربوط به هر نرم افزار را تعیین کنید. علاوه بر آن با کلیک بر روی Turn system icons on or off می‏توانید نمایش یا عدم نمایش آیکن‏های مربوط به خود ویندوز نظیر ساعت ویندوز را تنظیم نمایید.

9. ضبط کننده قدم به قدم مشکلات
یکی دیگر از قابلیت‏های کاربردی جدید در ویندوز 7 «ضبط کننده قدم به قدم مشکلات» یا Problem Steps Recorder است. با استفاده از PSR شما می‏توانید مشکلات موجود در ویندوز خود را به صورت قدم به قدم با استفاده از تصویر ذخیره نمایید و آن را جهت دریافت کمک در اختیار دیگران قرار دهید.
10. ذره‏بین جدید
Magnifier یا ذره‏بین در ویندوز XP و ویستا نیز وجود داشت، اما در ویندوز 7 با یک ذره‏بین حرفه‏ای طرف هستیم. برای دسترسی به ذره‏بین در منوی Start عبارت Magnifier را وارد نموده و Enter بزنید. در Magnifier جدید شما می‏توانید درصد بزرگ‏نمایی را تعیین کنید. علاوه بر آن 3 حالت بزرگ‏نمایی خواهید داشت. Full Screen که حالت تمام صفحه است و کل صفحه بزرگ خواهد شد که با حرکت ماوس کل صفحه درگیر خواهد بود. نوع دیگر حالت Lens است که یک صفحه کوچک با ماوس همراه خواهد شد که تمام بزرگ‏نمایی در این صفحه رخ می‏دهد و عملکردی دقیقاً مشابه یک ذره‏بین خواهد داشت. آخرین حالت Docked است که یک صفحه ذره‏بینی در بالا یا هر قسمت دیگری از صفحه به صورت ثابت قرار خواهد داد و تصاویر بزرگ شده در آن پدیدار خواهند شد. از Magnifier جهت کاربردهای آموزشی استفاده می‏گردد.

11. یک راه جدید برای مشاهده فایل‏های صوتی و تصویری
Windows Media Player در ویندوز 7 بسیار توسعه پیدا کرده است. عمده‏ترین پیشرفت آن باز شدن یک پخش کننده کوچک به هنگام پخش فایل‏های صوتی و تصویری است. پیشنهاد می‏شود پیش از این که Player جدیدی را برای استفاده بر روی ویندوز نصب کنید، این ظاهر کاربر پسند Windows Media Player در ویندوز 7 را امتحان کنید.

12. عملیات به اشتراک گذاری در شبکه‏های خانگی
در ویندوز ویستا و سایر نسخه‏های ویندوز، ساخت شبکه‏های خانگی و به اشتراک‏گذاری منابع کاری دشوار بود. اما با استفاده از Wizard جدید موجود در ویندوز 7 به نام Homegroup شما می‏توانید فولدرهایی که قصد به اشتراک‏گذاری آن‏ها را دارید را انتخاب کنید. سپس رمز عبوری که دریافت می‏کنید را در کامپیوتر دیگر وارد نمایید تا به همین سادگی عملیات به اشتراک‏گذاری صورت بگیرد. اما نکته‏ای که وجود دارد این است که تنها کامپیوترهای دارای ویندوز 7 می‏توانند چنین کاری را صورت دهند. جهت دسترسی به این قابلیت عبارت Homegroup را در منوی Start وارد کنید و Enter بزنید.

13. اجرای مستقیم فایل صوتی و تصویری از یک کامپیوتر دیگر
با استفاده از قابلیت جدیدی که در ویندوز 7 وجود دارد، در کامپیوترهای تحت شبکه Homegroup، نرم افزار Windows Media Player این امکان را به شما می‏دهد که فایل صوتی و تصویری مستقیماً از یک کامپیوتر اجرا شده و توسط اسپیکر کامپیوتر دیگر متصل به شبکه پخش شود! به عنوان مثال اگر یک لپتاپ و یک PC را شبکه کرده‏اید، از این پس می‏توانید فایل‏های موزیک موجود در لپتاپ را به وسیله اسپیکرهای کامپیوتر رومیزی با صدای بلند گوش کنید!

14. یک مرکز امنیتی جدید
Action Center نام محیط امنیتی جدیدی است که در ویندوز 7 گنجانده شده است. در محیط Action Center اطلاع رسانی‏هایی نظیر آپدیت ویندوز، آپدیت آنتی ویروس، یادآوری پشتیبان‏گیری و نظایر آن درج می‏گردد. برای دسترسی به آن در منوی Start عبارت Action Center را وارد نموده و Enter بزنید.

15. سنجاق کردن برنامه‏ها به Taskbar
در ویندوز 7، میتوانید جهت دسترسی سریع‏تر به برنامه‏ها آن‏ها را در Taskbar سنجاق کنید. به طوریکه همواره در محیط Taskbar حضور داشته باشند و حتی با بستن برنامه نیز از Taskbar خارج نشوند. برای این کار کافی است بر روی آیکن برنامه در Taskbar راست کلیک کنید و Pin this program to taskbar را انتخاب کنید.

16. توسعه استفاده از قابلیت‏های لمسی
این قابلیت به طور خاص مختص به صفحه نمایش‏های لمسی است. در صورتی که از یک صفحه نمایش لمسی استفاده می‏کنید با نصب ویندوز 7 یک تجربه شیرین از کار با دست و ویندوز 7 خواهید داشت! Taskbar بزرگ‏تر و آیکن‏های مربع شکل باعث راحتی کار با دست خواهند شد. علاوه بر آن اگر از Macbookها که از قابلیت Multi Touch نیز پشتیبانی می‏کنند استفاده کنید همه چیز فوق العاده‏تر خواهد شد! چرا که می‏توانید پنجره‏ها را با دو انگشت بگیرید و اندازه آن‏ها را کوچک و بزرگ کنید. درست همانند آی‏فون!


(ترفندستان)




17. رایت فایل‏های ISO
همان طور که احتمالاً می‏دانید فایل‏های Image مربوط به DVDها که در اصل فایل‏های فشرده آماده رایت بر روی DVD‏ها هستند با فرمت ISO وجود دارند. نرم افزارهایی نظیر Nero کار رایت آن‏ها را بر روی DVD صورت می‏دهند. اما از این پس با استفاده از ویندوز 7 نیازمند هیچ برنامه جانبی نخواهید بود. کافی است بر روی فایل ISO خود دوبار کلیک کنید تا پنجره‏ای به نام Windows Disk Image Burner باز شود و از طریق آن فایل Image خود را بر روی DVD به سادگی رایت کنید.

18. سنجش رنگ صفحه نمایش
در ویندوز 7 قابلیتی به نام Display Color Calibration اضافه شده است که کار اصلی آن سنجش میزان درستی رنگ‏های نمایش داده شده بر روی صفحه است. به عنوان مثال یک HDTV را به کامپیوتر خود وصل کرده‏اید و قصد دارید تا به بیشترین کیفیت ممکن دست پیدا کنید. برای دسترسی به این قابلیت در منوی Start عبارت Display Color Calibration را وارد نموده و Enter بزنید.

 

   

 


  

90/4/30
12:13 ع

مقایسه ویندوز 7، ویندوز XP، یندوز Vist

مقایسه ویندوز 7، XP، و یندوز ویستا

سیستم های عامل سری Windows از پرطرفدارترین سیستم های عامل هستند اما قطعا تفاوت هایی با یکدیگر دارند. در این قسمت می خواهیم که تست گرافیکی را بر روی هر کدام از سری ویندوزها اجرا کنیم که در این تست، کسب بالاترین رتبه نشان دهنده بهترین عملکرد است:

XP: 16313

Vista: 15171

Win 7: 15381

در این مرحله ویندوز Xp در این تست با اختلاف زیادی جلو افتاده، ویندوز Vista که بدترین اجرا را داشته و ویندوز 7 که کمی بهتر از Vista است.

تست بعدی تست Cinebench که توانایی واقعی اجرای رایانه شما را ارزیابی می کند، روال این تست در دو قسمت است؛ اولین قسمت دنباله ای که برای پردازنده مرکزی کامپیوتر اختصاص داده شده، این دنباله یک فایل نمایشی 3 بعدی است که برای ساخت تصاویر واقعی استفاده می شود.

تصویر از چندین امکانات CPU مانند سایه زنی اجسام، بازتاب نور و غیره ... استفاده می کند، در طول تست از یک CPU به منظور داشتن یک مقدار مرجع استفاده شده است. دومین تست اندازه گیری عملکرد کارت گرافیکی در ویرایشگر 3 بعدی داخلی ویندوز است. فایل پروژه می تواند برروی تمامی کارت های گرافیک که از OpenGL پشتیبانی می کنند قابل تست باشند. متوسط جایگاه، حداقل تقاضا از کارت گرافیک و حداکثر سرعت در هر مرحله که می تواند نمایش داده شود.

در این تست نیز کسب بالاترین رتبه نشانگر بهترین عملکرد است:

XP:
Rendering 1CPU = 3304
Rendering 2CPU = 11723
OpenGL = 4790

Vista:
Rendering 1CPU = 3272
Rendering 2CPU = 11281
OpenGL = 3767

Win 7:
Rendering 1CPU = 3312
Rendering 2CPU = 11729
OpenGL = 4071

دوباره مشاهده شد که Windows XP در هدایت OpenGL از بقیه جلو افتاد ولی فاصله آن با 7 زیاد نیست اما Vista باز هم رتبه سوم را گرفت.

تست بعدی، کش پردازنده و حافظه است که معیار کش پردازنده و حافظه (سرعت انتقال) است، کش پهنای باند و حافظه مگابایت بر ثانیه (MB/s) بوده و هر چه بالاتر باشد بهتر است. همچنین Speed Factor یا فاکتور سرعت؛ شکلی است که اختلاف سرعت بین کش و حافظه را نشان می دهد. مقدار بر اندازه سرعت کش است، در کل هر چه اختلاف دو مقدار کمتر باشد بهتر است ( کمترین، بهترین است یعنی حافظه از کش خیلی کندتر نیست).

XP:
Cach/Memory Bandwidth = 32.6
Speed Factor = 152.6

Vista:
Cach/Memory Bandwidth = 31.7
Speed Factor = 161.2

Win 7:
Cach/Memory Bandwidth = 33
Speed Factor = 156.7

در این تست برنده واقعی وجود ندارد، گر چه Windows XP نتایج بهتری نشان می دهد اما ارقام خیلی بهم نزدیک اند.

اما تست بعدی بررسی وضعیت پردازش محاسباتی است؛ این قسمت به عهده CPU بوده و پردازش اعداد صحیح و اعشاری هر کدام در قسمتهای مجزا از هم در CPU پردازش می شوند که برای محاسبه مقادیر صحیح و اعشاری، بالا ترین نتیجه بهترین است.

XP:
Aggregate Arithmetic Performance /GOPS = 47.68
Dhrystone ALU /GlPS = 51.24
Whetstone iSSE3 /GFLOPS = 44.12

Vista:
Aggregate Arithmetic Performance /GOPS = 47
Dhrystone ALU /GlPS = 55
Whetstone iSSE3 /GFLOPS = 39

Win 7:
Aggregate Arithmetic Performance /GOPS = 47.47
Dhrystone ALU /GlPS = 55.15
Whetstone iSSE3 /GFLOPS = 39.79

مشاهده شد که Vista بدترین اجرا دارد و به نظر می رسد XP کمی بهتر عمل می کند.

 

 

 

   


  

90/4/14
8:3 ع

تصاویری از سنسور ???مگاپیکسلی OmegaCAM

 

عکسبرداری از فضا نیاز به دوربین های بسیار عظیم دارد. این سنسور بسیار بزرگ نیز که برای استفاده در یکی از این دوربین ها طراحی شده؛ از کنار هم قرار دادن ?? CCD ساخته شده است که قادر است عکس هایی با کیفیت ??? مگاپیکسل را ثبت کند.

 این غول عکاسی حدود ??? کیلوگرم وزن دارد و به صورت اختصاصی برای عکسبرداری از آسمان نیمکره جنوبی ساخته شده. این سنسور که OmegaCAM نام گرفته توسط رصدخانه ESO ساخته شده و بر روی تلسکوپ VST نصب گردیده است.

 تلسکوپ VST در صحرای آتاکاما در شمال شیلی قرار دارد و با نصب این سنسور عظیم بر روی آن،امکان می یابد که نقشه ای مطلوب از آسمان نیم کره جنوبی ایجاد کرده و عکس هایی عالی از آن بردارد. این تلسکوپ، هم اکنون بزرگترین تلسکوپی است که به صورت اختصاصی برای بازدید نورهای مرئی، طراحی و ساخته شده است.

------------------------------------------------------

ایر باس: ارائه طرح هواپیمایی با بدنه شفاف


 

شرکت هواپیمایی ایر باس قصد دارد تا با ارائه طرح جدید هواپیمای خود، سفری به یاد ماندنی و متفاوت تر برای مسافرانش در آینده به ارمغان بیاورد.

 در این طرح جدید قرار است ایرباس تکنولوژی خود را در زمینه راحتی و سلامت مسافران و استفاده از مناظر طبیعی در حین پرواز متمرکز کند.

 صندلی های این هواپیمای جدید مجهز به سنسور های Biomorphing می باشد که قادر به مانیتور کردن کلیه علائم حیاتی هر مسافر در حین پرواز است. گزارش این علائم به صورت پیغام هایی بر روی یک صفحه نمایشگر به صورت گرافیکی نمایش داده خواهد شد.

 صندلی ها به گونه ای انعطاف پذیر خواهند بود که مطابق با اندامهای هر فرد شکل پذیر هستند و مسافر با نشستن بر روی آن احساس خستگی در شانه ها و اندامهای خود نخواهد داشت.

 جالب آنجا است که این صندلی ها گرمای بدن هر فرد را جذب می کنند و از آن بری تغذیه برق اجزا مختلف نظیر صفحه نمایشگر هولوگرافیک و حتی نور کابین استفاده خواهد شد.

پیکره اصلی این هواپیما نیز از مواد شفاف ساخته خواهد شد. به گونه ای که در حین پرواز مسافرین بتوانند از مناظر آسمان در بالای سر خود نیز لذت ببرند و حس پرواز را طبیعی تر تجربه کنند.

اینها توضیحاتی بود که در زمینه طرح جدید هواپیمای شرکت ایر باس گفته شده است. اما هنوز از زمان ساخت این هواپیما و ورود آن به خطوط هوایی جهت ارائه سرویس به مسافران، خبر موثقی در دسترس نیست

 

1.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

----------------------------------------

تاف بوک، تجلی استحکام در یک تبلت

سر انجام پاناسونیک هم وارد بازار تولید کنندگان تبلت های اندرویدی شد. اما این شرکت می خواهد با چه محصولی پا در این بازار پر رونق بگذارد؟ باید گفت که رویکرد پاناسونیک در این مورد کمی متفاوت بوده است. بر خلاف خیلی از شرکت ها که تمرکز را برروی زیبایی و ظرافت تبلت هایشان گذاشته اند؛ تبلت پاناسونیک به گونه ای طراحی شده که احساس استحکام و دوام و امنیت را به شما منتقل کند. حالت بدنه و پوشش مات نمایشگر نیز به این مساله دامن می زنند.

2.jpg

باید گفت که هنوز خیلی درباره تاف بوک نمی دانیم. ولی باید بگوییم که GPS، پشتیبانی از نسل سوم یا چهارم شبکه های موبایل و عمر باتری قوی از ویژگی های این تبلت هستند. اما همانطور که از تصاویر مشخص است، گویا این تبلت از نسخه 2.x اندروید استفاده می کند و هانی کامی نیست. البته امیدواریم که تصویر مربوطه جعلی و اشتباه باشد چون کمی سخت است که باز هم سیستم عامل موبایل را روی تبلت ها ببینیم.با این حال استحکام بالای سری تاف بوک (Toughbook) پاناسونیک، یکی از جذابیت های آن به شمار می رود و یک سخت افزار قدرتمند برای این تبلت می تواند جایگاه بالایی برای تاف بوک به ارمغان آورد. فعلا اطلاعات بیشتری درباره قیمت این تبلت نداریم اما انتظار داریم که تاف بوک، فصل چهارم امسال در دسترس قرار بگیرد.

3.jpg

با تمام این اوصاف، اگر بدترین حالت ممکن را در نظر بگیریم؛ باید بگوییم که تاف بوک یک تبلت اندرویدی با طراحی متفاوت است که استحکام و دوام خود را برایتان تضمین می کند. اگر چه شاید ظاهرش شما را به خود جذب نکند.


  

90/2/30
10:48 ع

آشنایی با فناوری RFID 
چندین تعریف از RFID :

  • RFID با استفاده از ارتباطات مبتنی بر فرکانس های رادیویی امکان شناسایی خودکار ، ردیابی و مدیریت اشیاء ، انسان و حیوانات را فراهم می نماید . عملکرد RFID وابسته به دو دستگاه تگ و  کدخوان است که جهت برقراری ارتباط بین یکدیگر از امواج رادیویی استفاده می نمایند .  
     
    به مجموعه ای از فناوری ها که در آنان برای شناسایی خودکار افراد و اشیاء از امواج رادیویی استفاده می گردد ، RFID گفته می شود .  از روش های مختلفی برای شناسایی افراد و اشیاء استفاده می شود. ذخیره شماره سریال منتسب به یک فرد و یا شی درون یک ریزتراشه که به آن یک آنتن متصل شده است ، یکی از متداولترین روش های شناسایی خودکار است .
    به تلفیق تراشه و آنتن ، تگ RFID و یا  فرستنده خودکار  RFID گفته می شود . تراشه به کمک آنتن تعبیه شده ، اطلاعات لازم جهت شناسایی آیتم مورد نظر را برای یک کدخوان ارسال می نماید . کدخوان امواج رادیویی برگردانده شده از تگ RFID را به اطلاعات دیجیتال تبدیل می نماید تا در ادامه ، امکان ارسال داده برای کامپیوتر و پردازش آن فراهم گردد. 
      
      RFID یک پلت فرم مهم جهت شناسایی اشیاء ، جمع آوری داده و مدیریت اشیاء را ارائه می نماید . پلت فرم فوق مشتمل بر مجموعه ای از فناوری های حامل داده و محصولاتی است که به مبادله داده بین حامل و یک سیستم مدیریت اطلاعات از طریق یک لینک فرکانس رادیویی کمک می نماید .  تگ های RFID با استفاده از یک فرکانس و بر اساس نیاز سیستم ( محدوده خواندن و محیط ) ، پیاده سازی می گردند . تگ ها به صورت فعال ( به همراه یک باطری ) و یا غیرفعال ( بدون باطری ) پیاده سازی می شوند  . تگ های غیرفعال، توان لازم جهت انجام عملیات را از میدان تولید شده توسط کدخوان می گیرند .
    کدخوان RFID ، معمولا" به یک کامپیوتر متصل می شود و دارای نقشی مشابه با یک اسکنر کد میله ای است . مسئولیت برقراری ارتباط لازم بین سیستم اطلاعاتی و تگ های RFID برعهده کدخوان RFID است.

  • شکل 1 ، یک نمونه تگ RFID را نشان می دهد .


    شکل 2 ، یک نمونه کدخوان RFID  بی سیم با برد 80 متر را نشان می دهد .

    شکل 2 : یک نمونه کدخوان RFID بی سیم

    RFID چگونه کار می کند ؟
    تگ و یا دستگاه فرستنده خودکار ، شامل یک مدار الکترونیکی است که که به شی مورد نظری که لازم است دارای یک کد شناسایی باشد ، متصل می گردد . زمانی که تگ نزدیک و یا در محدوده کدخوان قرار می گیرد ، میدان مغناطیسی تولید شده توسط کد خوان باعث فعال شدن تگ می گردد  .
    در ادامه ، تگ بطور پیوسته اقدام به ارسال داده از طریق پالس های رادیویی می نماید .  در نهایت داده توسط کدخوان دریافت و توسط نرم افزارهای مربوطه  نظیر برنامه های ERP  ( برگرفته شده از  Enterprise Resource Planning   ) و SCMS ( برگرفته شده از Supply Chain Management systems  ) پردازش می گردد .
    شکل  3 نحوه انجام فرآیند فوق را نشان می دهد .



    برخی از کاربردهای RFID
    از فناوری RFID در بسیاری از ساختمان های اداری و به منظور کنترل تردد کارکنان در بخش های مجاز و غیرمجاز استفاده می گردد . تعداد زیادی از فروشندگان کالا به منظور مراقبت الکترونیکی از محصولات خود در مقابل سرقت از این فناوری استفاده می نمایند . برخی نهادی دولتی نیز برای نظارت و کنترل متخلفین از فناوری فوق استفاده می نمایند .
    برخی  دیگر از کاربردهای فناوری RFID عبارتند از :
    کنترل موجودی ،کنترل دستیابی ،تحلیل آزمایشگاهی ،کنترل تعداد دور .(به عنوان نمونه ، ثبت اتوماتیک تعداد دفعاتی که یک دونده می بایست طی نماید ) ،ثب زمان و مکان تردد .( به عنوان نمونه ، ثبت اتوماتیک زمان و مکان گشت زنی برای برخی مشاغل خاص ) ،شناسایی خودرو ،امنیت ساختمان ها ،ردیابی دارایی ها ،کنترل ترافیک ، ردیابی رانندگان متخلف و ثبت اتوماتیک نخلفات ،سیستم  های حمل و نقل ،و...


  

90/2/30
10:26 ع

مهمترین تفاوت میان http با https امنیت و حفظ اطلاعات مربوط به شماست.

HTTP مخفف شده HyperText Transport Protocol است که به زبان ساده یک پروتکل (یک زبان) جهت رد و بدل اطلاعات میان سرور و کاربر است.
در موقع ورود به وب سایت‌ها، به طور معمول عبارت //:http در جلوی آدرس سایت ظاهر می‌شود. این بدین معناست که شما در حال بررسی سایت با استفاده از زبان معمول غیر امن هستید.
به زبان دیگر یعنی ممکن است شخص سومی (در اینجا شخص هر چیزی معنی می‌دهد، مانند برنامه کامپیوتری - هکر - …) در حال ثبت اطلاعات ارسال رد و بدل شده شما با وب سایتی که در آن حضور دارید، باشد.
در صورت پر کردن فرمی در وب سایت، شخصی ممکن است به اطلاعات وارد شده بوسیله شما دسترسی پیدا کند. به این دلیل است که هرگز نباید اطلاعات کارت‌های اعتباری اینترنتی خود را از پروتکل //:http در سایت وارد کنید.
اما در صورت شروع شدن نام وب سایت با //:https، این بدین معناست که کامپیوتر شما در حال رد و بدل کردن اطلاعات با سایت با زبانی است که شخص دیگری قادر به استفاده از آن نیست.

 
در اینجا چند نکته قابل تامل است؛
1) در //:https اطلاعات ابتدا به کد تبدیل شده و به سرور ارسال می‌گردد. سپس این کد در سرور رمز گشایی شده و به زبان قابل فهم بر می‌گردد. این کار مقداری زمان بر بوده و بنابراین سرعت //:https از سرعت //:http کمتر است.

2) تعداد از شرکت‌های امنیتی مانند Verisign و Goddady این سرویس را ارائه می‌دهند که جهت تبدیل اطلاعات سروری که شما به آن متصل شده‌اید به این سرور ها مراجعه می‌کند.

3) بعد از وارد شدن با پروتکل //:https، اطلاعاتی در رابطه با امنیت اعمال شده در سایت و گروه ارائه دهنده این امنیت نمایش داده می‌شود. این اطلاعات معمولا (در اکثر مرورگر ها) بصورت قفلی در پایین صفحه موجود بوده و بعد از کلیک بر روی آن این اطلاعات را مشاهده خواهید کرد.

4) در هنگام ورود به این سایت‌ها حمتاً به اطلاعات امنیتی توجه کنید. ممکن است امنیت در کار نبوده و همه اینها با برنامه نویسی ساده‌ای برای شما نمایش داده شود

5) جهت داشتن //:https هزینه ای ماهانه باید پرداخت گردد که بر اساس سرعت آن (???kb یا ???kb یا …) متفاوت است. هر چه سرعت بیشتر، صاحب سرور باید هزینه بیشتری پرداخت کند.

6) پروتکل //:https معمولاً برای بانک‌ها، ایجاد حساب کاربری و ورود کاربری به پورتال‌ها - سرویس دهنده‌ها پیغام الکترونیکی - ..، خرید اینترنتی و فروشگاه‌های اینترنتی، ورود به صفحات با اطلاعات سری و مهم و غیره استفاده می‌شود
 
7) سود اصلی HTTPS جلوگیری از Sniff کردن اطلاعات هست. یعنی برای مقابله با دزدهای اطلاعاتی که در مسیر قرار می گیرند. (به طور مثال شما هر اطلاعاتی را که در حالت عادی از HTTP انتقال بدهید یک سازمان واسطه قادر است چه با مجوز و یا بدون مجوز از اطلاعات استفاده کند.)

8) سرور میزبان باید یک Public Key ثبت کند که هزینه‌ای هم نخواهد داشت. اما اثبات اینکه آیا خود میزبان کسی که ادعا می‌کند، هزینه بر است. این کار بوسیله Verisign و غیره انجام می‌شود. بدین معنی که با پرداخت هزینه به این سرویس دهنده، کاربران مطمئن می‌شوند که سرور همان فردی یا سازمانی است که خواهان وارد کردن اطلاعات خود هستند.

پس اکنون به اهمیت موضوع کاملاً پی برده اید؟ در صورت نیاز به وارد کردن اطلاعات مهم مانند اطلاعات کارت‌های اعتباری، ابتدا به ابتدای آدرس اینترنتی صفحه توجه کرده و در صورت شروع شدن با https آنها را وارد کنید. در غیر اینصورت هیچگون تضمینی وجود ندارد!

 


  

90/2/30
8:41 ع

قرار نیست شما هیچ کار خاصی انجام دهید. تنها کافی است تصور کنید این رویاها بالاخره روی صورت واقعیت به خودشان می‌گیرند.

هیچ وقت در تصورتان تایپ کرده‌اید؟

حالا شما می‌توانید با استفاده از تکنولوژی‌های جدید این کار را بکنید.

تکنولوژی اینفرارد و لیزر در واقع همان چیزی است که می‌تواند رویای شما را به واقعیت تبدیل کند.

شرکت IBIZ TECHNOLOGY یک کیبورد مجازی را به بازار معرفی کرده است که می‌تواند نظر اغلب کاربران را به خودش جلب کند.

این کیبورد مجازی که با تکنولوژی لیزر و اینفرارد کار می‌کند، در واقع می‌تواند یک کیبورد استاندارد و مناسب را در اختیار کاربرانش قرار دهد.

کاربران برای استفاده از این کیبورد کافی است دستگاه فرستنده آن را روبه‌روی خود قرار داده تا با یک کیبورد مجازی اما واقعی روبه‌رو شوند.

این کیبورد می‌تواند روی هر سطح کاملا صاف با رنگ تیره نقش ببندد.

IBIZ TECHNOLOGY اما هنوز تاریخ عرضه و قیمت احتمالی این کیبورد را اعلام نکرده است.


  

90/2/30
7:58 ع


سیستمهای ایمنی مصنوعی از جمله روشهای حل مساله ملهم از طبیعت می‌باشند. مبنای این سیستمها، سیستم ایمنی بدن مهره‌داران است که سیستمی یادگیر با توانایی شناسایی الگو می‌باشد. سیستمهای ایمنی مصنوعی تابحال در حل مسایل شناسایی الگو، یادگیری ماشین، بهینه سازی، خوشه‌بندی داده و برخی مسایل دیگر بکار گرفته شده‌اند. سیستم ایمنی بدن مهره‌داران یکی از پیچیده‌ترین سیستمهای حیاتی موجودات زنده می‌باشد که پیچیدگی آن را می‌توان با پیچیدگی مغز مقایسه نمود. همانطور که شبکه‌های عصبی مصنوعی، ملهم از عملکرد مغز می‌باشند؛ سیستمهای ایمنی مصنوعی نیز با بهره‌گیری از دانش موجود در زمینه روش کار سیستم ایمنی بدن مهره‌داران طراحی شده‌اند.
ایمنی طبیعی
هدف و وظیفه سیستم ایمنی مهره‌داران، محافظت از بدن در برابر عوامل بیماریزا و در نتیجه برقرار نمودن حالتی پایدار در بدن می‌باشد که برای انجام فعالیتهای حیاتی بدن مورد نیاز است. برای این منظور سیستم ایمنی باید بتواند عوامل بیماریزا از جمله ویروسها، باکتریها و ... را که سلامت بدن را تهدید می‌کنند شناسایی کند. یک عامل بیماریزا از بخشهای مختلفی تشکیل شده است؛ یکی از این بخشهایی که در سطح خارجی عامل بیماریزا قرار دارد؛ آنتی‌ژن نام دارد. سلولهای سیستم ایمنی برای شناسایی یک عامل بیماریزا، باید آنتی‌ژن آن را تشخیص دهند. پس اینکه سیستم ایمنی یک عامل بیماریزا را شناسایی کرد، سلسله اقداماتی جهت نابود کردن آن عامل بیماریزا آغاز می‌گردد که به این اقدامات پاسخ ایمنی گفته می‌شود.
ایمنی مصنوعی
بطور کلی می‌توان گفت سیستمهای ایمنی مصنوعی روش رایانش‌نرمی بر مبنای تئوری ها، ایده‌ها و اجزای سیستم ایمنی بدن مهره‌داران هستند. تعاریف اولیه این سیستمها بر مبنای مساله شناسایی الگو می‌باشد. اما کاربرد آنها طیف وسیعی از مسائل از مسائل بهینه‌سازی و خوشه‌بندی تا ایجاد جدول زمانبندی دانشگاه را شامل می‌شود. برای حل یک مساله با استفاده از سیستم ایمنی مصنوعی باید به سه سوال پاسخ داده شود، اول نحوه نمایش داده‌های مساله یا تعریف فضای شکل، دوم معیار اندازه‌گیری میل ترکیبی و سوم انتخاب یک الگوریتم ایمنی مصنوعی برای حل مساله. این مراحل را می‌توان بطور غیر رسمی معادل مراحل نمایش کرومزوم، تعریف تابع ارزیابی و انتخاب الگوریتم تکاملی دانست.


  

90/2/15
7:1 ع

SVCHOST.EXE  نامی عمومی برای پروسسهائی است که از طریق DLL ها و یا از داخل آنها اجرا می شوند.
اطلاعات بیشتر:
فایل
Svchost.exe که در پوشه %SystemRoot%\System32 قرار دارد در هنگام آغاز اجرای ویندوز قسمت services رجیستری رو چک میکند و لیستی از سرویسهائی که باید اجرا شوند را ایجاد می کند. موارد متعددی از Svchost می توانند همزمان با هم اجرا بشوند که هر کدام شامل گروهی خاص از سرویسها می شود. به همین دلیل سرویسهای جداگانه می توانند همزمان با هم اجرا شوند و روند بالا آمدن ویندوز تسریع شود. در ضمن این شیوه گروه بندی سرویسها باعث ایجاد کنترل بهتر و Debug سریعتر می شود.
گروههای
Svchost.exe در این کلید رجیستری معرفی می شوند:
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\WindowsNT\Cu rrentVersion\Svchost
هر
Value که در زیر این شاخه ایجاد شده باشد بیانگر یک گروه جداگانه Svchost می باشد و هنگامی که شما task Manger را نگاه می کنید برای خودش گروه جداگانه ای ایجاد می کند.
هر کدام از این
value ها دارای ارزش REG_MULTI_SZ هستند و شامل اطلاعات سرویسها و process هایی هستند که در زیر این شاخه از Svchost اجرا می شوند.
هر کدام از گروههای
Svchost می توانند شامل یک یا چند سرویس باشند که از کلید زیر در رجیستری Extract می شوند که پارامترهای آنها شامل یک ServiceDLL Value می باشد.
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Servic es\Service
برای درک بهتر
Svchost و دیدن سرویسهائی که هم اکنون از Svchost استفاده می کنند این مراحل را انجام بدین:
از منوی
Start ----Run را اجرا کنید و تایپ کنید cmd

ودر
prompt بنویسید: Tasklist /SVC و Enter رو فشار دهید.

فرمان
Tasklist لیستی از پروسسهای در حال اجرا تهیه می کند و سوئیچ /SVC  لیستی از زیر پروسسهای هر گروه را ایجاد می کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر راجع به هر پروسس فرمان را به صورت زیر تایپ کنید:

Tasklist /FI "PID eq processID" که به جای PID eq processID باید پروسس مورد نظر خودتان را بنویسید.


  

89/12/25
11:41 ص

 

بعضی چیزها اینقدر دیگه وارد زندگی ما شدن که ما دیگه به عجیب و غریب بودنشون عادت کردیم، در حالی که به این سادگی هم که ما فکر میکنیم نیست. مثلا بهCopy  و Paste کردن فکر کنید، تو زندگی واقعی اصلا امکان اینکه مثلا موبایلتون رو هم تو کیفتون کپی کنید، هم تو جیبتون و هم رو میز کامپیوترتون امکان نداره و حتی شاید خنده دار به نظر بیاد ولی ببینید Copy ، Paste کردن چقدر واسه ما کاربرد داره در حالی که ما اونو یه عمل ساده میدونیم!

یکی دیگه از چیزهایی که بهش عادت کردیم بدون اینکه بدونیم چرا اینجوریه، ساختار چیده شدنه حروف روی کیبورده. تا حالا فکر کردین که چرا حروف روی دکمه های کیبورد به صورت الفباییشون نیستن و به قولی به صورت QWERTY هستن ؟ 

این طرز قرار گیری حروف توسط فردی به اسم کریستوفر شولز (Christopher Sholes) ابداع شده. کریستوفر شولز که به عنوان پدر ماشین تحریر شناخته میشه، فردیه که اولین ماشین تایپ مدرن رو اختراع کرد. اولین ماشین تایپ بر اساس حروف الفبا ساخته شده بود و هنگامی که یه دکمه فشرده میشد، توسط یه میله ی آهنی به جوهر آغشته، اثری بر روی کاغذ ایجاد میشد. ولی اگر تایپیست با سرعت زیاد تایپ میکرد بعضی مواقع این میله های آهنی به هم گیر میکردن و باعث از کار افتادن دستگاه تایپ میشد. برای همین شولز برای اینکه بتونه از درگیر شدن این میله ها با هم جلوگیری کنه و در واقع بتونه تاخیری تو کار تایپیست برای پیدا کردن حروف ایجاد کنه، 6 سال وقت گذاشت تا بتونه بهینه ترین حالت چینش حروف رو برای جلوگیری از گیر کردن میله های رابط در سال 1878 پیدا کنه.



سپس همین سیستم QWERTY وارد کامپیوترهای معمولی شد، چون احتمالا هزینه ی آموزش مجدد تایپیست ها زیاد میشد و مردم عادی نیز به این چینش عادت کرده بودن.
البته QWERTY تنها سیستم موجود برای چینش کیبورد نیست. سیستم های دیگه ای نظیر Dvorak و Colemak هم وجود داره.
سیستم Dvorak در سال 1936 توسط فردی به همین اسم طراحی شد. هدف وی از طراحی افزایش سرعت تایپ با نزدیک هم آوردن حروفی بود که بیشترین کاربرد را توی زبان انگلیسی داشتن. به طوری که حدود 70 درصد متن تایپی توسط ردیف وسطی انجام میشه در نتیجه اتگشتان مسافت کمتری رو طی میکنن و این باعث افزایش سرعت تایپ میشه. اگه علاقه دارید که این سیستم تایپ رو امتحان کنید میتونید با رفتن به قسمت تنظیمات زبان و Layout، چینش Dvorak رو اضافه کنید . 

سیستم Colemak هم با مبنا قرار دادن سیستم QWERTY و تعویض تعدادی از حروف سعی در کارآمد تر کردن تایپ با افزایش حروف اصلی در خط وسط داشت. ضمنا میدونستین بزرگترین کلمه ای که میشه تنها با استفاده از حروف یک ردیف کیبورد نوشت کلمه Type Writer یا همون ماشین تحریره !


  

89/12/15
9:47 ص

تا بحال برای بسیاری از شما پیش آمده که یک حافظه یو.اس.بی را در خیابان پیدا کنید و از روی کنجکاوی و یا برای اینکه بتوانید صاحب آن را پیدا کنید بلافاصله آن را به اولین رایانه متصل کرده‌اید تا از اطلاعات درون آن بهره ببرید و یا به نوعی حس کنجکاوی خود را ارضا کنید.

 

 

نمی توان این موضوع را نادیده گرفت که برای اکثر افراد پی بردن به اطلاعات درون این حافظه حتی اگر برای آنها تکراری باشد امری لذت‌آور است، حالا شما تصور کنید در گوشه گوشه شهر شما شاهد حافظه‌های یو.اس.بی باشید که از دیوار بیرون زده‌اند و تنها انتظار افراد مشتاقی را می‌کشند که علاقه عجیبی به پی‌بردن به محتویات درون این حافظه‌ها دارند.

این ایده‌ایست که اکنون توسط یک فرد خلاق آمریکایی به نام ارام بارتول در برخی محله‌های شهر نیویورک اجرا شده است. او در این طرح که نام آن را Dead Drops (دورانداختنی های مرده..!) گذاشته با قرار دادن حافظه‌های یو.اس.بی در دل دیوار به افراد مختلف اجازه به اشتراک‌گذاری فایل‌ها را در کمال گمنامی و ناشناس بودن واقعی می‌دهد.


استفاده از این حافظه‌ها برای هر کسی آزاد است و اشخاص به راحتی و با اتصال لپ تاپ خود به این یو.اس.بی ها قادر به دانلود اطلاعات درون این حافظه‌ها و یا اضافه کردن به آن هستند.



در همین حال نباید شور و شوق ویروس‌نویسان را نادیده گرفت که به راحتی می‌توانند از این امکان برای انتقال آسوده فایل‌های آلوده خود بهره ببرند.


شما چه‌طور حاضرید در برابر چنین وسوسه‌ای مقاومت کنید..!؟ نظرتان را به ما هم بگوئید.


  

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ